Tactical, Engineer, Science.. Co je co ?

Pokud začínáte hrát, možná vás bude zajímat, jak jsou v STO rozděleny jednotlivé role. Většina MMORPG má jasné rozdělení na tank/heal/dps. Do jisté míry je toto zachováno i ve star treku, ale oproti ostatním hrám vám STO umožňuje větší flexibilitu. Fakt že si zvolíte jednu třídu neznamená, že budete navždy uvězněni jako tank a podobně..

Je vhodné předem upozornit, že vaše schopnosti nezáleží pouze na zvolené třídě. Jakožto taktik apod. dostanete několik schopností, které jsou pro taktika vlastní, ale další schopnosti získáte poté, co si vezmete kit. S jiným typem kitu pak získáte zase jiné schopnosti. Tím můžete do jisté míry měnit své zaměření.

STO má tři třídy, classy, povolání nebo jakkoliv tomu chcete říkat. Jedná se o taktika, vědce a inženýra. Dále probereme jednotlivé specializace podrobněji.

  • Taktik (tactical officer).

Nosí uniformu rudé barvy a nejlépe ze všeho se hodí na damage. Narozdíl od zbylých dvou tříd je nejvíce vyhraněný. Ideální pro taktika je létat v eskortě, která dokáže nejlépe zužitkovat jeho schopnosti na nadělání opravdu velké škody. Negativní stránkou je fakt, že taktik vydrží ze všech nejméně, tudíž je dobré, pokud má při skupinových misích nějakou podporu od ostatních.

  • Inženýr (engineering officer).

Nosí uniformu žluté barvy a v klasickém rozdělení se dá považovat za vesmírného tanka a healera v jednom. K inženýrovi se nejvíce hodí křižník, jakožto loď, kde může nejlépe zužitkovat svou schopnost odolávat nepřátelským útokům a léčit poškození. Křižník se dá zaměřit i na damage, ale eskortu překoná těžko a je opravdu nejlepší na léčení nebo tankování. Pokud je zaměřen na toto, pak je jeho damage spíš nižší.

Na zemi je inženýr spíše podpůrná postava, která se nedá považovat ani za jednu z klasických tříd. Podle kitu kterým je vybaven může pomoci například minovým polem, bombami, různými útočnými nebo naopak léčebnými věžičkami, či buffy a debuffy.

  • Vědec (science officer).

Nosí uniformu modré barvy a ve vesmíru je spíše podpůrnou lodí. Nejlépe vědecké schopnosti zužitkuje ve vědecké lodi, kde je ideální pro kontrolu nad nepřítelem a podporu vlastních lodí. Vědecká loď má sama o sobě velmi nízký útok. Větší škody dokáže napáchat spíše vědeckými schopnostmi svých důstojníků, než zbraněmi samotnými. Vědec ve vesmíru ovládá bojiště, posílá nepřátele proti sobě, ruší jejich sensory, používá proti nim debuffy a na vlastní lodě buffy. Do toho navíc může psokytnout v omezené míře i nějaké healování.

V pozemních misích je vědec ideálním tankem/healerem v jedné osobě. S medic kitem dokáže ustát opravdu hodně a pomoci týmu z prekérních situací. Nicméně, dá se se správným kitem zaměřit i na útok, případně na podporu týmu buffy a debuffy.

 

To že je některá z lodí ideální pro inženýra a jiná pro taktika ale neznamená, že nemáte na výběr. Pokud jste vědec a vezmete si eskortu, neznamená to, že jste automaticky nepoužitelní. Můžete si klidně vést velmi dobře, mnohdy i lépe než někteří taktici, vše záleží na vašich schopnostech a na tom, co vám vyhovuje. Stejně tak může taktik létat v křižníku a rozdávat healy místo toho aby dělal damage v eskortě. Pravděpodobně nebude lepší než inženýr, a jeho damage žádnou díru do světa neudělá, ale určitě bude lepší než všechny křižníky, které létají kolem a nikomu nepomohou.

Tudíž je těžké ptát se lidí, jaká loď se pro mě hodí nejlépe. Nikdo nezná váš styl lépe než vy, tudíž je pro vás nejlepší zkoušet a zkoušet, dokud vám něco nesedne. Dále ohledně doporučované výzbroje jednotlivých lodí.

  • Eskorty (Escort ships).

Jsou zaměřené na damage. Jako jediné federační lodě mohou nést těžké dvouhlavňové kanony, které napáchají největší škodu ze zbraňového arzenálu federace. Doporučené rozložení je vpředu dual heavy kanóny a vzadu turrety. Tím zsíkáte brutální palebnou sílu, ale pouze v úhlu 45 stuˇpnů před přídí, což byste měli kompenzovat menévrovatelnost eskorty, kterou má ze všech tříd lodí nejvyšší. Vyskytují se různé variace na toto rozložení, kdy lidé vozí vpředu torpédo či vzadu torpédo, to už záleží na vás.

Eskorty mají středně silný trup a poměrně slabé štíty a také největší manévrovatelnost.

  • Křižníky (Cruisers).

Křižníky jsou zaměřené na výdrž. Ideální jsou pro ně buď beam array, kdy má pak loď největší útok při střelbě bokem kde se překrývají palebné úhly předních i zadních zbraní, nebo dual beam banky vpředu, kdy je pak největší útok v 90 stupňovém oblouku před přídí. U kžižníků je problém v tom, že jakožto největší lodě flotily se ovládají asi jako velryba na pláži a podle toho vypadá i schopnost udržet si nepřítele v úhlu kde je největší palebná síla. Záleží na vás, zda chcete na křižníku vozit torpéda.

Křižníky mají nejsilnější trup a průměrné štíty, ale jejich manévrovatelnost je nejhorší.

  • Vědecké lodě (Science vessels).

Vědecké lodě mají nejméně míst na zbraně a dokáží tak nadělat nejméně škody. Proto se často spoléhají spíše na své schopnosti než na zbraně samé. Ideální výbava bývá buď jako u křižníku plné osazení beam array, kdy pak útočí z boku, nebo osazení předních stanovišť dual beam bankami, kdy pak útočí podobně jako eskorta, přídí napřed. Některé vědecké lodě dokonce používají ke zvýšení útoku vpřed turrety na zadních postech. Někdy vozí torpéda, někdy ne, záleží na každém hráči.

Vědecké lodě mají nejslabší trup, ale jejich štíty jsou nejsilnější. Jejich manévrovatelnost je na půl cesty mezi eskortou a křižníkem, i když mívá blíže k eskortě.